Pages

Oct 1, 2010

DSLR camera vs Compact Digital camera

sekarang ni... camera dah jadi satu barang gadget wajib... btl tak?? walaupun handphone skrg ni built-in cameranye 8megapixel, 10megapixel, 12megapixel.. heheh.. hebat kan.. tapi still org beli camera jgk kan...

seperti korang semua tau... Digital Single Lens Reflex a.k.a DSLR skrg ni menjadi kegilaan kite semua.. nak2 pulak skrg ni DSLR dah makin cepat pengeluaran siri model nya.. dah mcm2 model dah skrg ni.. kalo ade masa nanti aku akan cite la sikit pasal model2 yg terbaru tu kat next entry.. Compact Digital Camera CDC skrg ni pun dah bleh tahan jgk... makin mantap... tak mcm dulu... CDC skrg ni pun dah ade dial button ala2 DSLR...

Ok.. skrg ni aku nak citer serba sedikit tentang DSLR... huhu... aku pun takde la master sgt pasal DSLR ni... tak penah attend mana2 kelas pun.. cuma berdasarkan pengalaman.. and info2 dari tenet... berdasarkan pengalaman aku yg tak seberapa ni... pada aku DSLR ni menyusahkan kite..!!! mesti korang rasa pelik kan?? nape aku ckp mcm tu?? cuba korang fikir.. kite nak ambik sekeping gambar je.. mcm2 setting kena set.. betul tak...?? kalo Compact Digital Camera.. ON je.. and than terus click!.. huhuh.. walaupun DSLR ni menyusahkan..!! tapi aku tetap SUKA!!! hahah... secara ringkasnye.. DSLR mesti ada body and lens.. yg berasingan... so kiter blh tukar2 lens.. bleh upgrade body and add any accessories.. itu secara amnya... kalo nak detail lagi aku buat entry lain ye...
Digital Single Lens Reflex DSLR


Compact Digital Camera CDC.. nama pun compact kan.. mesti la benda dia kecik, padat, mantap, ringan compare to DSLR.. nak ambik gambar pun senang.. tak payah nak setting lebih2.. one touch only dah bleh ambik gambar... dengan kata lain.. mmg banyak kelebihan CDC ni.. TAPI!!! adakah hasil gambarnya setanding dengan DSLR?? ermm.. "hanya jauh hari mengenal manikam" TAPI!!.. (emmm.. brape byk tapi da..) CDC skrg ni pun dah mcm DSLR.. makin hebat.. so size dan fizikal nye pun ala2 DSLR... siap dah kuar jenis yg bleh tukar lens.. perhg!! kalo nak diikutkan.. memang tak terkejar technology camera ni... so.. nanti.. aku akan citer lebih detail lagi pasal CDC in next entry.!!! (byk btl aku nak kena citer ni... hahaha)...
Compact Digital Camera

so.. dengan technology skrg ni... berlakunya persaingan sihat antara DSLR and CDC... makin byk pilihan... mcm2 ada!! huhu.. terpulang pada kter jenis mcmn yg kter nak... btl tak?? so next entry aku akan sambung lagi pasal entry ni lagi... aku akan citer lebih detail lagi pasal DSLR dan jgk CDC... adios....

1 comments:

adlyn833 said...

en,rasanya sy elok pakai DSLR atau CDC?? ;P

Post a Comment